peterencarolien.reismee.nl

Cambodja

Lieve Allemaal,

Na ons vertrek uit HCMC hebben we een dagtour gemaakt naar de Mekong Delta waar we met een boot over de Mekong-rivier hebben gevaren en gekeken hoe de locals daar wonen, leven en hunzelf onderhouden. Zo hebben we hun floating market gezien waar zij voornamelijk onderling etenswaren ruilen en zo aan hun dagelijkse boodschappen komen. En hebben we gezien hoe ze ricecandy, ricewine en ricepaper (voor de fresh spring rolls) maken. Daarna hebben we nog met lokale roeiboten een stukje over de Mekong-rivier en mangroven gevaren waarna we na een korte lunch met busje doorgereden zijn naar Chau Doc (grensplaatsje) waar we overnacht hebben.

De volgende dag hebben wij ervoor gekozen om de rest van de excursie te skippen en met de expressboat om 8.00 uur te vertrekken ri Phnom Penh.

Na 1 uurtje arriveerde we bij de Vietnamese grens (huisje in het water) waar we van boord moesten om Vietnam officieel te verlaten en na een kwartiertje varen weer bij de Cambodjaanse douane. Wij blij dat we de visa's al lekker geregeld en betaald hadden in Nha Trang bleken deze niet geldig te zijn bij deze grensovergang, je zal denken net als wij een visa is een visa maar ook dat werkt hier net ff anders. Dus moesten we hier helaas nog een keer een visa kopen... Op de boot zat nog een Nederlands stel waar we al op de boot mee aan de praat waren geraakt en tegelijk mee bij de douane aan de balie stonden. Het is dat de mannen van de douane bij het zien van onze Nederlandse paspoorten helemaal enthousiast werden vanwege onze kwaliteiten op het WK wat wel weer heel grappig was; alle hectiek op dat kantoortje dat we onze tegenslag wel weer snel waren vergeten.

Eenmaal aangekomen in Phnom Penh moesten we eerst even geld pinnen om te lunchen. Dus wij snel bij het hotel inchecken en vragen naar de dichtstbijzijnde ATM- dat was aan het einde van de straat. Op het moment we de deur uit gingen betrok het al een beetje wat duidde op dat het wel zo zou gaan regenen, dat redde we nog wel even dachtten we... Aan het einde van de straat toen we aan de overkant van het kruispunt eindelijk de ATM hadden gespot barstte het ineens los, niet een beetje maar echt met BAKKEN kwam het naar beneden! Gelukkig konden we nog net onder een luifel schuilen. Er kwamen al tuk-tuk's naar ons toe of we een ritje wilden maar wij dachten ach die buitjes hier duren nooit lang we wachten wel even tot het mindert. Nadat we denk ik al ruim een 40 min daar stonden en de krekels uit de bomen spoelden, de straat blank kwam te staan en de ratten zelfs uit het riool omhoog kwamen besloten we toch maar bij de 6e tuk-tuk chauffeur in te stappen en dan dus maar met de tuk-tuk naar de ATM aan de overkant en terug naar het hotel.

De dag erna hebben we een dagtour gemaakt met de tuk-tuk naar de Killingfields (waar de massagraven zijn van de Khmer Rouge) en naar Toul Sleng of S21 (de gevangenis waar de Khmer Rouge de mensen gevangen hield, voordat ze naar de Killingfields werden afgevoerd)

Dit was wel vrij heftig en indrukwekkend om daar rond te lopen en te zien/lezen wat zich daar heeft afgespeeld.

De volgende dag zijn we alweer doorgereist naar Siem Reap, als je wilt weten hoe dit ons is afgegaan moet je de column van Peter maar even lezen ;-). Siem Reap is een erg leuk plaatsje met veel leuke restaurantjes en barretjes waar we heerlijke 'Amok' en 'Curry' hebben gegeten uit de Khmer keuken. Hier hebben we ook weer een tour gedaan met de tuk-tuk naar de ruine tempels waaronder Angkor Wat. Waanzinnig mooi en geweldig om te zien (valt te vergelijken met de bouwwerken van de Egyptenaren en Inca's etc.).

Gisteravond zijn we aangekomen in Thailand, op het eiland Koh Chang, na een reis van 12 uur (ons was gezegd dat deze maar 7 zou duren). 7.30 was onze pick-up en vervolgens vertrok de bus pas om 8.30, na een half uurtje rijden hadden we een lekke band... Deze moest natuurlijk worden verwisseld, maar dit zou 10 min duren- dat werden er 45! Maar goed we konden weer verder en vervolgens hadden we na een half uurtje rijden onze stop. (Of we tijdens die 45 mins nog niet genoeg de benen hadden gestrekt) En na weer een uurtje rijden was een stop voor de grensovergang zodat we wat konden lunchen, tijd 45 mins. Na een half uurtje rijden kwamen we bij de grens van Combodja aan, hier moesten we de bus uit want deze mogen niet mee de grens over. Hier moet je dus lopend de grens over, eerst in de rij bij de douane om Cambodja te verlaten en dan verderop in de rij bij de douane van Thailand om naar binnen te gaan en daar moesten we verzamelen voor de nieuwe bus in Thailand. Over deze 500 meter hebben we ook maar liefst 1,5 uur gedaan... Uiteindelijk werden we eerst in kleine busjes naar 1 plek gebracht waar we moesten overstappen voor de bus, hier aangekomen was het volgens de touroperator wel weer tijd voor een stop, wie nog niet had gegeten of gedronken kreeg hier nog even de gelegenheid, ook weer 45 mins. Toen eindelijk zaten we om 14.30 in onze minibus en vertrokken we richting de ferry, oh ja - dit was nu dan nog maar 4 uur rijden. Daar aangekomen om 18.30 vertrok de ferry ieder uur dus om 19.00 zaten we op de boot- welke om 19.30 eindelijk vertrok naar Koh Chang, haha!

Gelukkig hadden we onze accommodatie al geboekt, een mooi en luxe resort om even lekker te relaxen en te niksen, en te genieten van het strand! Dit in het vooruitzicht hielp ons wel de dag door en eenmaal aangekomen is het zelfs nog mooier als verwacht en helemaal GEWELDIG!

We hebben een huisje op het strand, het trappetje af en je staat met 2 stappen op het strand. Het geluid van de zee op de achtergrond en het uitzicht is helemaal TOP! Wij zullen zondag DE finale hier kijken, bij ons is het helaas 's nachts, het begint hier om 1.30.

We vinden het erg jammer dat we deze WK finale in NL moeten missen... Iedereen heel veel plezier met waar je het dan ook kijken gaat!! Hier zal het ook wel heel gezellig worden.

We stoppen er weer mee voor vandaag, we laten gauw weer wat van ons horen!

Liefs Peter & Carolien

Column Peter

Tussen leven en dood...

Bij het reserveren van de zitplaatsen van de bus besloten we te kiezen voor een rit met een kleinere bus van Phnom Penh naar Siem Reap, dit leverde ons namelijk wél één uur tijdswinst op en waarschijnlijk minder frustraties want een zes-baans A2.....nee, over 50 jaar misschien.

Na een kort dutje met mijn hoofd meer tegen het plafond dan gewoon op mijn romp besloot ik eens de chauffeur (lees: Michael Schumacher) en de weg in de gaten te houden. Geen slecht idée want mijn leven was tenslotte toch meer waard dan de ritprijs van $10,-???

In een week waarin een jeugdvriend van mij is overleden, ik met eigen ogen de stille getuigenissen van de Vietnam-oorlog en de Killing Fields van de Rode Khmer heb
‘mogen' aanschouwen kan ik niks anders doen dan mijn eigen leven koesteren.

Dachten die drie overstekende eenden die Schumacher niet kon ontwijken dit ook.....?

Ho Chi Minh City, Vietnam

Lieve Allemaal,

Een berichtje van ons deze keer vanuit Ho Chi Min City ook wel bekend als Saigon. We zijn hier maandagmiddag aangekomen na onze eerste lange busrit van 8 uur vanuit Dalat. Maar om te beginnen in het kort even een samenvatting van wat we zoal allemaal al gedaan hebben sinds ons 1e bericht na aankomst.

Vanuit Hanoi hebben we een 3-daagse trip gemaakt naar Halong Bay waar we met een boot met nog 14 andere mensen door Halong Bay hebben gevaren. De 1e dag hebben we 's middags gevaren tussen alle limestones met een prachtig uitzicht! We hebben een stop gemaakt waar we met z'n allen gingen kajakken en een grot gingen bekijken. Daarna vaarden we door richting een prachtige zonsondergang en waarna we met z'n allen gingen eten. Die nacht overnachtten we op de boot in onze hut vlak voor Cat Ba island waar we do volgende dag een wandeling hebben gemaakt en een berg beklommen voor een fantastisch uitzicht over het eiland. Het was een behoorlijke zware klim, het was weer tegen de 40C en hadden mazzel dat die dag de zon niet scheen...We waren drijfnat toen we boven kwamen op 225 meter. Eenmaal beneden gingen we met de boot door naar Monkey Island waar we in een hutje op het strand hebben overnacht en waar we 's avonds met z'n allen hebben gegeten. Dit was echt fantastich, een klein verlaten eilandje met een paar houten hutjes, even lekker relaxen! De volgende dag vaarden we terug door Halong Bay en daarna weer met de bus terug naar Hanoi.

Die dinsdag vlogen we eind van de ochtend met Vietnam Airlines naar Nha Trang. Dit is een vrij grote toeristische badplaats met een heerlijk strand en vele barretjes en restaurantjes. Hier hebben we een beetje gerelaxed op het strand, donderdag's een scootertje gehuurd waar we een dagje mee hebben rondgereden (hier was dat -ondanks hetzelfde chaotische verkeer maar minder drukte-wel mogelijk) en hebben we de omgeving verkend. Daarnaast was het windje op de scooter ook een aangename verkoeling aangezien het hier ook zo weer 35-40C was. We hebben ook Long Son Pagoda bezocht met de gigantisch grote Buddha en Cham Towers. Vrijdag's zijn we hier ook wezen duiken...ja ook ik heb een proefduik gemaakt met mijn nederlandse instructeur, dat was wel fijn en daardoor ook wel een stuk relaxter. Het was heel gaaf maar ik heb me nog niet opgegeven voor mijn padi hoor! Peter heeft hier 2 duiken gemaakt.

Zaterdag's zijn we vroeg met de bus naar Dalat (Central Highlands van Vietnam) gegaan. Wij waren de enige toeristen in de bus en onderweg waren er een hoop kotsende vietnamese in de bus die niet zo goed tegen het rijden in de bergen konden... We hadden al iets regen onderweg en het was een zeer aangename verrassing dat het hier (op 1500 meter) een meer aangename temparatuur was zo rond 25-30C, hier moesten we 's avonds zelfs een lange broek aan en vestje maar het was wel even fijn. Zondag hebben we hier met de welbefaamde Easy Riders een tour gemaakt door de omgeving. (Dit is een club van 82 vietnamese mannen met motoren die toeristen rondrijden voor 1 dag maar waar je bijv. ook een 5 daagse rit naar HCMC mee kan maken) Dit was echt supergaaf, zo'n mooie omgeving daar! En geweldig met die mannen, erg gelachen. Beide avonden dat we hier waren hebben we in hun clubhuis, wat direct naast ons hostel zat, WK voetbal met hun gekeken. Geweldig, die mannen weten alles van de teams,spelers en clubs wereldwijd en zijn fanatiek, haha! Lopen hier allemaal illegale pooltjes m.b.t. het WK. Het is een heel leuk en relaxed stadje, we hadden hier ook nog een klein maar heerlijk vietnamees restaurantje gevonden met de vietnamese Ugly Betty in de bediening

Laughing

Nu zitten we inmiddels alweer in HCMC wat weer een hele andere beleving is, het is een hele grote stad maar wel weer iets moderner. Ook hier weer een gekkenhuis van verkeer en straatverkopers die echt lijden aan korte termijngeheugen, of je nu 1x of 4x langs loopt op een avond ze benaderen je net zo enthousiast als dat ze je de 1e keer zien. Gisteren en vandaag hebben we de stad rondgelopen en het War Museum en Reunification Palace bezichtigd, beide erg indrukwekkend. Morgen vertrekken we richting Cambodja per boot waar we vrijdag zullen aankomen en morgen gaan we eerst naar de Mekong Delta.

Vietnam zit er dan alweer op voor ons en ons volgende beleving Cambodja komt eraan, zijn benieuwd hoe het er hier aan toe gaat! We laten jullie het gauw weten

Lieve groetjes Peter & Carolien

Aangekomen in Hanoi, Vietnam!!

Hallo lieve Allemaal!

Hier even kort berichtje om jullie te laten weten dat we goed zijn aangekomen in Hanoi!
De reis is goed gegaan, A'dam > Singapore ging voor ons gevoel heel vlot ondanks niet heel veel slaap...Na een paar uurtjes koffie drinken en hangen op Singapore Airport konden we doorvliegen naar Hanoi. Hier stond onze chauffeur al klaar om ons naar het hotel te brengen, da's toch wel fijn na zo'n lange reis.Ons hotel zit midden in het centrum van Hanoi, een straat achter het Hoan Kiem Lake - eengroot meer middenin Hanoi.We moeten wel echt nog even omschakelen... na de hectische weken nog thuis met alles te regelen en hetafscheid nemen van iedereen wat best lastig was komen we hier aan in een HELE drukke en rumoerige stad waar 24/7 al toeterendauto's, scooters en af en toe een verdwaalde fietser kris kras door elkaar rijden.En hier moet je ook doorheen om over te steken, stoplichten hebben ze niet en zebrapaden zijn er wel maar hebben niet dezelfde betekenis als bij ons. Geloof ons de eerste paarkeren is best eng, dankzijDE tipvan Hai&Relin, gewoon rustig aan 1 tempo lopen- dan kunnen ze om jou heen enVOORAL niet opzij kijken wat er op je af komt, haha!!Daarnaast is het hier nu 22.00 uur 's avonds en NOG dik 30 graden. Vandaag overdag hebben we zelfs de 40 gehaald (dankzij onze handy thermometer ;-) top kadoArmand& Kim) Schijnt voor hier ook extreem heet te zijn maar het is hierdoor helaas wel lastig echt iets te ondernemen en hebben we echt even tijd nodig te acclimatiseren! Zodra je buiten komt ben je gelijk drijfnat.Gisteravond hebben we na een heerijke vietnamese maaltijd gelijk een tour geboekt naar Halong Bay waar we morgenochtend heen vertrekken met1 overnachting op de boot en 1 overnachting in een hut op Monkey Island. Maandag komen we hier dan weer terug en vliegen we dinsdag naar Nha Trang. Ook is het al gelukt om evente Skypen via wifi in het hotel en hebben we de mama's en zusjes al even gesproken en kunnen laten weten dat we goed waren aangekomen.

Zie datons, in eersteinstantie korte berichtje, toch niet zo heel kort is ;-) Op dit moment nog even geen foto's, sorry! We proberen er een paar op te zetten met het volgende verhaaltje volgende week.

O ja en bedankt voor al eerste reacties en aanmeldingen op onze site, leuk dat jullie ons volgen!!
Lieve groetjes van Peter & Carolien

ps. voor Tijn, Beek, Joost en Pi: Peter kan hier UITSTEKEND het WKvolgen en zijn poultje;-P
sorry Lous tot nu toe nog weinig soeps...
ps. voor de Vogelopvang: nog niks bijzonders gezien behalve een verdwaaldeVietnamese mus ;-)

Welkom op ons reislog!

Lieve Allemaal,

Nog een weekje te gaan en dan gaat onze reis beginnen! Woensdag 16 juni om 11.30 zullen wij vertrekken van Schiphol en vliegen we naar Hanoi, Vietnam waar onze reis zal starten.

De meeste van jullie weten wel al hoe onze reis er ongeveer uit zal gaan zien, maar voor degene die niet zo op de hoogte zijn nog even een korte samenvatting... Voordat we voor een langere periode in Nieuw-Zeeland zullen gaan doorbrengen wilden wij op de heenweg eerst even genieten van een mooie reis en lange vakantie in Azië. Vanuit Vietnam zullen wij reizen naar Cambodja, Thailand, Maleisië en Borneo (zie ook onze kaart met route). Dan zullen we vanaf Maleisië vliegen naar Australië waar we ook nog een paar weken hebben uitgetrokken, mijn eerste ontmoeting met Australië en voor Peter een langverwacht weerzien. Hier zullen we ook 2 nichtjes van Peter opzoeken in Melbourne. Daarvandaan vliegen we door naar Nieuw-Zeeland waar we eerst Peter z'n familie zullen gaan bezoeken en ik dan zal gaan ontmoeten. Als we hier dan eenmaal een beetje geacclimatiseerd zullen zijn dan willen we, zoals we het nu in gedachte hebben, ons in Wellington op het Noordereiland wat gaan settelen voor ons verblijf voor de rest van het jaar. Hier kunnen we met ons working holiday visum dan wonen en werken.

We zijn nu sinds 1 juni vrij en hebben de afgelopen 2 weken heel veel geregeld en gedaan. We zijn nu dan ook wel echt aan het aftellen en hebben er onwijs veel zin in ook al zullen we jullie wel heel erg gaan missen. Aankomende week hebben we nog allemaal leuke dingen staan met familie en vrienden en dan is het zover!

We houden jullie op de hoogte en ons volgende bericht zal zijn vanuit Vietnam!

Groetjes Peter & Carolien

Welkom!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!