peterencarolien.reismee.nl

Sabah - Borneo

Op zondag vlogen we naar Sandakan op Sabah-Borneo. Ondanks dat we al om 6 uur 's ochtends op de luchthaven moesten hadden we gelukkig een hele relaxte vlucht van 3,5 uurtjes. We hadden daar al een hotel geboekt wat echt helemaal super was, ruime kamer, lekker bed en ze hadden hier een heel gaaf dakterras met het restaurant. De volgende dag zijn we gelijk met de bus naar Sepilok gegaan waar de Oerang Oetang sanctuary is en hebben we het voeden van de apen gekeken. Ook al sta daar je daar met velen het is echt geweldig om ze zo dichtbij te zien. Daarna zijn we ook nog naar een sanctuary geweest voor neusapen, het leuke hier was dat het minder druk was en iets meer tijd en ruimte om ze goed te bekijken. De volgende dag hebben we onze trips uitgezocht en geregeld, want ook hier was het weer
behoorlijk druk...Helaas lukte het ook niet om naar turtle island te gaan en de schilpadden live te zien, dit was al tot en met september volgeboekt! De eerste trip die we hadden geboekt was een 3dgn/2ncht naar de Kinabantang river, een soort van jungle trip. Op de heenweg
hebben wij nog een stop gemaakt bij de Gomantong Caves welke bekend zijn om hun eetbare delicatesse: birdnests die worden gemaakt door vogeltjes genaamd swifts. In de grot zelf leven deze vogeltjes dus, maar ook duizenden vleermuizen, ratten/muizen en heel veel kakkerlakken en ander ongedierte. Hoe dan ook maken; deze vogeltjesvan hun speeksel nestjes,op de uitwerpselen van de vogeltjes en vleermuizen komen vervolgens de kakkerlakken af en welke weer voedsel zijn voor de ratten/muizen en andere roof-insecten alsbijv. een soort schorpioen op af. Gelukkig had ik m'n gympen aangedaan, gezien we de natuur in zouden duiken maar Peter had besloten gewoon lekker zn flip flops aan te laten. Gelukkig liep er wel een houten boardwalk door de grot welke ongeveer 60 cm hoog was. Dus wij deden ons rondje door de grot, waar je oren zeer deden van het gepiep van de vogels en vleermuizen, er een muffig ammoniak luchtje hing en de honderden kakkerlakken over de leuningen en boardwalk liepen...echt iets voor Carolien ;-) Toen we over de helft waren en richting de uitgang, liep de boardwalk iets schuin naar beneden waardoor Peter een goede glijer maakte op zijn flip flops en op zn kont belande en toen zijn balans verloor en van de boardwalkkukelde op de grond tussen weet ik wat allemaal... Oh wat heb ik gelachen! Aangekomen bij de rivier hadden we 's middags een rivercruise waar we met kleine bootjes de rivier op gingen en langs het water wildlife gingen spotten. Na het eten 's avonds gingen we dan ook nog een keer de rivier op als alles zich klaar maakt voor de nacht en de volgende ochtend om 6.00 als alles weer ontwaakt. Daarnaast hebben we ook nog een kleine trekking gedaan in de middag en Peter ook nog 1 's avonds. We hebben hier echt van alles gezien, 4 soorten apen, verschillende kingfishers en andere vogels, slangen, hagedissen, krokedilletjes. Peter heeft een hele lijst bijgehouden van alles da's wel leuk en daar staan ongeveer 30 verschillende soorten op. Hierna zijn we met de bus doorgegaan naar het zuiden naar Semporna, dit is de gateway naar de ultieme duikspots en de eilanden Sipadan en Mabul. Deze lokaties waren echt super duur aangezien ze voor dit duikgebied ook maar 120 toegangsbewijzen per dag afgeven. Maar wij hadden een leuke soortgelijke accommodatie kunnen boeken van een resort op houten palen op zee ongeveer 10 mins vanuit de kust. Hier zijn we uiteindelijk 3 nachten gebleven, we hadden een kleine kamer met voor de deur een zitje met zonnestoelen en dan rondom uitzicht op zee, echt geweldig en schitterend! Hier hebben we 1 dag een tocht duik en snorkeltrip gedaan naar een eilandje in de buurt - witte stranden en super helder blauw water. Hier heeft Peter 2 duiken gemaakt en ben ik wezen snorkelen. Verder konden we vanaf ons resort het water induiken en rondom snorkelen, echt super! Het resort had zelfs een eigen aquarium gemaakt, of dit nu ok is ze horen in het wild maar hierin zwommen echt gigantische vissen oa. zeebaars, horsmakrelen, giant grouper. Na een paar dagen relaxen zijn we weer terug gegaan voor naar Sandakan voor onze laatste nacht Borneo. Op dinsdag vlogen we weer naar KL waar we nog 3 nachten hadden voor onze vlucht op vrijdag naar Perth, Australie. In KL zijn we nog naar het Petronas Twin Towers-gebouw geweest, hebben wat gewinkeld, lekker gegeten en zijn we nog een avond naar de film Inception geweest en hebben we uiteindelijk geen andere trips meer gemaakt. Kuala Lumpur vonden wij echt een super leuke stad waar zoveel leuks te zien en te doen is.

Zover weer even de update van Maleisie en Borneo. We zijn inmiddels alweer 2 weekjes in Australie, wat echt even wennen was want het is hier gemiddeld rond de 18 graden... We zullen jullie hier gauw van op de hoogte brengen! Mede vanwege het weer hebben we het programma hier iets ingekort en vliegen we a.s. dinsdag de 7e naar Auckland, Nieuw Zeeland. Hier gaan we eerst Peter z'n familie opzoeken en dan door naar Wellington waar we op zoek gaan naar werk en een huisje...en zullen we helaas weer terug moeten naar de orde van de dag. Nee hoor, om eerlijk te zijn hebben we daar ook wel weer zin in en vooral even een vaste plek waar we even kunnen blijven.

We houden jullie op de hoogte en tot gauw!

Liefs Peter & Carolien

Pamela

Jeetje wat gaaf en spannend allemaal. Ongelofelijk wat jullie allemaal gezien en gedaan hebben.
Ik ben benieuwd waar jullie nu terecht komen en of je werk kunt vinden. We horen het vast allemaal.
Heb je ook gehoord dat ik een auto ongeluk heb gehad? Ik zit thuis met een whiplash en heb behoorlijk wat pijn maar goed, veel rust houden dan moet het langzaam beter gaan.
Nou geniet lekker en ik kijk uit naar jullie volgende bericht.

Liefs Pam

mama

Mooi verhaal! Leuke foto's.
Wensen jullie morgen een goede reis naar Nieuw Zeeland. Spreken elkaar weer gauw!

mama

O, ben nog iets vergeten, dikke kus en hier alles oke!

xxx mama

Lous

Hoi lieverds,
Klinkt echt allemaal zo super maar ik kan mij ook wel weer voorstellen, ff op 1 plek blijven, lekker zelf koken en meer dan 5 nachten in hetzelfde bed haha!
Hele goede reis morgen, dat zal voorlopig jullie laatste vlucht zijn dan? xxx

PaPa

Hallo Lieverds, Ook hier weer genoten van een mooi verhaal, waarvan ik vele dingen ook wel zelf zou willen zien, zeker die "hutjes" aan het water en dat snorkelen. Veel plezier bij de familie en succes met het zettelen in NZ! XXX Papa

Hanneke

He hallo!!
Wat een spannende en mooie verhalen allemaal. Heerlijk om te lezen dat jullie het zo onwijs naar jullie zin hebben en dat er zoveel mooie dingen op jullie pad komen (afgezien van de bedbugs hahaha)!
Hier in Broek op Langedijk gaat alles zn gangetje en begint de drukte weer aan te trekken zo na de rustige zomermaanden! Maar je hebt me goed ingewerkt, dus kan het aan hihihi...!!!
Ik ben benieuwd hoe jullie verloop nu gaat met het zoeken naar jullie vaste stek, succes daarmee. Ik lees graag de volgende verhalen weer :) !!
Groetjes vanuit dit regenachtige kikkerlandje.

kevin and jacky

hi Peter and Carolien we have njoyed reading about your travels and seeing all the Photos more of animals then people what a surprise Peter!Look forwrd to hearing more about your time in Oz and now NZ. Good luck with finding work and somewhere to live. best wishes

Machiel en Jolanda

Hoi,
Weer leuk om jullie verhalen lezen en foto´s te zien. Onze huwelijksreis zit er bijna op, dat was een geweldig reis. Maar die reis van jullie klinkt ook geweldig. Zijn jullie nu nog bij familie of al een baan aan het zoeken en hoe verloopt dat? Jammer dat het niet gelukt was he, met die skype verbinding op 3 sept. Mochten jullie benieuwd zijn naar wat foto´s van Peru/Bolivia, als jullie daar tijd voor hebben, machiel-jolanda.reismee.nl .
Liefs Machiel en Jolanda