peterencarolien.reismee.nl

Cambodja

Lieve Allemaal,

Na ons vertrek uit HCMC hebben we een dagtour gemaakt naar de Mekong Delta waar we met een boot over de Mekong-rivier hebben gevaren en gekeken hoe de locals daar wonen, leven en hunzelf onderhouden. Zo hebben we hun floating market gezien waar zij voornamelijk onderling etenswaren ruilen en zo aan hun dagelijkse boodschappen komen. En hebben we gezien hoe ze ricecandy, ricewine en ricepaper (voor de fresh spring rolls) maken. Daarna hebben we nog met lokale roeiboten een stukje over de Mekong-rivier en mangroven gevaren waarna we na een korte lunch met busje doorgereden zijn naar Chau Doc (grensplaatsje) waar we overnacht hebben.

De volgende dag hebben wij ervoor gekozen om de rest van de excursie te skippen en met de expressboat om 8.00 uur te vertrekken ri Phnom Penh.

Na 1 uurtje arriveerde we bij de Vietnamese grens (huisje in het water) waar we van boord moesten om Vietnam officieel te verlaten en na een kwartiertje varen weer bij de Cambodjaanse douane. Wij blij dat we de visa's al lekker geregeld en betaald hadden in Nha Trang bleken deze niet geldig te zijn bij deze grensovergang, je zal denken net als wij een visa is een visa maar ook dat werkt hier net ff anders. Dus moesten we hier helaas nog een keer een visa kopen... Op de boot zat nog een Nederlands stel waar we al op de boot mee aan de praat waren geraakt en tegelijk mee bij de douane aan de balie stonden. Het is dat de mannen van de douane bij het zien van onze Nederlandse paspoorten helemaal enthousiast werden vanwege onze kwaliteiten op het WK wat wel weer heel grappig was; alle hectiek op dat kantoortje dat we onze tegenslag wel weer snel waren vergeten.

Eenmaal aangekomen in Phnom Penh moesten we eerst even geld pinnen om te lunchen. Dus wij snel bij het hotel inchecken en vragen naar de dichtstbijzijnde ATM- dat was aan het einde van de straat. Op het moment we de deur uit gingen betrok het al een beetje wat duidde op dat het wel zo zou gaan regenen, dat redde we nog wel even dachtten we... Aan het einde van de straat toen we aan de overkant van het kruispunt eindelijk de ATM hadden gespot barstte het ineens los, niet een beetje maar echt met BAKKEN kwam het naar beneden! Gelukkig konden we nog net onder een luifel schuilen. Er kwamen al tuk-tuk's naar ons toe of we een ritje wilden maar wij dachten ach die buitjes hier duren nooit lang we wachten wel even tot het mindert. Nadat we denk ik al ruim een 40 min daar stonden en de krekels uit de bomen spoelden, de straat blank kwam te staan en de ratten zelfs uit het riool omhoog kwamen besloten we toch maar bij de 6e tuk-tuk chauffeur in te stappen en dan dus maar met de tuk-tuk naar de ATM aan de overkant en terug naar het hotel.

De dag erna hebben we een dagtour gemaakt met de tuk-tuk naar de Killingfields (waar de massagraven zijn van de Khmer Rouge) en naar Toul Sleng of S21 (de gevangenis waar de Khmer Rouge de mensen gevangen hield, voordat ze naar de Killingfields werden afgevoerd)

Dit was wel vrij heftig en indrukwekkend om daar rond te lopen en te zien/lezen wat zich daar heeft afgespeeld.

De volgende dag zijn we alweer doorgereist naar Siem Reap, als je wilt weten hoe dit ons is afgegaan moet je de column van Peter maar even lezen ;-). Siem Reap is een erg leuk plaatsje met veel leuke restaurantjes en barretjes waar we heerlijke 'Amok' en 'Curry' hebben gegeten uit de Khmer keuken. Hier hebben we ook weer een tour gedaan met de tuk-tuk naar de ruine tempels waaronder Angkor Wat. Waanzinnig mooi en geweldig om te zien (valt te vergelijken met de bouwwerken van de Egyptenaren en Inca's etc.).

Gisteravond zijn we aangekomen in Thailand, op het eiland Koh Chang, na een reis van 12 uur (ons was gezegd dat deze maar 7 zou duren). 7.30 was onze pick-up en vervolgens vertrok de bus pas om 8.30, na een half uurtje rijden hadden we een lekke band... Deze moest natuurlijk worden verwisseld, maar dit zou 10 min duren- dat werden er 45! Maar goed we konden weer verder en vervolgens hadden we na een half uurtje rijden onze stop. (Of we tijdens die 45 mins nog niet genoeg de benen hadden gestrekt) En na weer een uurtje rijden was een stop voor de grensovergang zodat we wat konden lunchen, tijd 45 mins. Na een half uurtje rijden kwamen we bij de grens van Combodja aan, hier moesten we de bus uit want deze mogen niet mee de grens over. Hier moet je dus lopend de grens over, eerst in de rij bij de douane om Cambodja te verlaten en dan verderop in de rij bij de douane van Thailand om naar binnen te gaan en daar moesten we verzamelen voor de nieuwe bus in Thailand. Over deze 500 meter hebben we ook maar liefst 1,5 uur gedaan... Uiteindelijk werden we eerst in kleine busjes naar 1 plek gebracht waar we moesten overstappen voor de bus, hier aangekomen was het volgens de touroperator wel weer tijd voor een stop, wie nog niet had gegeten of gedronken kreeg hier nog even de gelegenheid, ook weer 45 mins. Toen eindelijk zaten we om 14.30 in onze minibus en vertrokken we richting de ferry, oh ja - dit was nu dan nog maar 4 uur rijden. Daar aangekomen om 18.30 vertrok de ferry ieder uur dus om 19.00 zaten we op de boot- welke om 19.30 eindelijk vertrok naar Koh Chang, haha!

Gelukkig hadden we onze accommodatie al geboekt, een mooi en luxe resort om even lekker te relaxen en te niksen, en te genieten van het strand! Dit in het vooruitzicht hielp ons wel de dag door en eenmaal aangekomen is het zelfs nog mooier als verwacht en helemaal GEWELDIG!

We hebben een huisje op het strand, het trappetje af en je staat met 2 stappen op het strand. Het geluid van de zee op de achtergrond en het uitzicht is helemaal TOP! Wij zullen zondag DE finale hier kijken, bij ons is het helaas 's nachts, het begint hier om 1.30.

We vinden het erg jammer dat we deze WK finale in NL moeten missen... Iedereen heel veel plezier met waar je het dan ook kijken gaat!! Hier zal het ook wel heel gezellig worden.

We stoppen er weer mee voor vandaag, we laten gauw weer wat van ons horen!

Liefs Peter & Carolien

gilestine

bedankt weer voor het leuke reisverslag
je moet daar dus ook overal de tijd voor nemen alles gaat op z,n gemakkie
veel plezier met de voetbal wedstijd en als we gewonnen hebben en ze weten dat jullie hollanders zijn nou dan gaan er waarschijnlijk vele deuren voor jullie open

veel plezier samen
gr jeroen en gil

maarschalk@zonnet.nl

Wij genieten enorm van jullie verslag en beleven het daardoor ook een beetje met jullie mee. Geniet maar heerlijk op het mooie strand. Wij hopen met jullie dat we gaan winnen zondag! Heel veel liefs van Kees en Tiny

Lous

Hey you guys! guess what... ik ben de enige echte poule winnaar hahaha!! hadden we niet gedacht ; ))
nou, dat wilde ik op deze manier maar even zeggen want ik weet niet of Peter de laatste keer mijn sms heeft ontvangen. tis verder ook voor jullie niet zo interessant maar wel ff leuke info (helaas voor mij niet een al te grote pot gewonnen)
Weer een top verhaal, het klinkt allemaal zo leuk en nu lekker even relaxen in Thailand alweer. Het gaat snel he? Nou, genietze maar weer en ik spreek jullie! X

gilestine

hoi
was leuk jullie via skype te zien en te horen de moderne tijd van nu wat grappig allemaal
helaas heeft nederland niet gewonnen met voetbal
we hebben zondag even weer samen gezeten en bij bart en sabina gegeten
sam is gegroeid hoor ,als jullie terug zijn dan zal hij nog wel weer groter zijn en kan hij zeker lopen en praten

geniet nog van jullie avontuur en maak er wat moois van

groetjes uit het stormige holland

Phebe & Rick

Wellicht hebben jullie Ko Chang al verlaten maar we willen jullie nog een heel fijne reis wensen. Ons vliegtuig gaat vanavond en we kijken al wel een beetje uit naar een bruine boterham met kaas!

Heel veel plezier en geniet!
Phebe & Rick

Peter van Hattem

Peter en Carolien, inspirerende verhalen, unieke ervaringen, mooie plaatjes. Grappig is dat tussen alle exotische indrukken toch weer een oerhollandse ontspanningsmethode terug komt: Samen om 1.30 uur het WK bekijken. Ik kan je vertellen dat dit met aziatische zeegeluiden op de achtergrond, bij een verloren finale waarschijnlijk sneller verwerkt dan 'live in Nederland' hahaha.
Enjoy! gr Peter

Marcel!

Hey Peter en Carolien, hier eindelijk een berichtje van mij..zat te zoeken op waarben jijnu etc...maar toch gevonden nu..reisverhalen klinken goed en indrukwekkend..Peter, gecondoleerd met je jeugdvriend, heftig men...ik mis het hardlopen al wel hoor, maar met de hitte hier ook niet zo'n zin om te sporten haha...ik en sascha komen trouwens 5 sept aan in KL (stoerder om te zeggen dan kuala lumpur..), zijn jullie dan nog in Maleisie?!..hier verder alles zijn gangetje, vlg week grote kermis in Hoorn..heel veel plezier nog daar! Ik zeg, laterssssss!

Tan

Hoi Peter en Carolien! Wat hebben jullie veel meegemaakt, ik kan me helemaal inleven in jullie verhalen, vooral de hilarische moment in Phnom Penh. En ik moet zeggen dat wij behoorlijk lang hebben zitten mokken bij de verloren WK finale...bij gebrek aan afleiding. Peter, FYI ik ben op 13 juli weer begonnen met werken en las toen pas jouw berichtje. Ik vond je een te gekke, relaxe collega. Het gaat je (jullie)goed, en nog veel plezier tijdens jullie RELAXE reis!!