peterencarolien.reismee.nl

Maleisie

Lieve Allemaal,

We hebben jullie weer even laten wachten maar hier alsnog ons reisverslag van Maleisie en Borneo, we hebben ze even opgesplist in 2 aparte verhalen op de site.

Nadat we rond een uur of 14.00 de grens bij Maleisie over waren hebben we gelijk een taxi gepakt naar Kuala Besut waar we de boot naar de Perhentian Islands konden nemen. Na een ritje van 1,5 uur kwamen we net op tijd aan voor de laatste boot...In 15 min hebben we de boot geregeld en accommodatie want er bleek heel vol te zijn. Aangezien we ons gehele reis pas op lokatie of enkele dagen ervoor pas accommodatie boekten hadden we dat ook hier nog niet gedaan. Enkel bleek in Maleisie het echt hoogseizoen en topdrukte te zijn, samen met de zomervakantie in Nederland bleek het ook nog eens te stikken van de Nederlandsers... Toen stapte we op de speedboot (450 pk) en vlogen we over het water en met 30 min waren we bij de eilanden. Op de eilanden zijn geen wegen, winkels of pinautomaten dus aangekomen bij het grote eiland, Pulau Besar waar wij zouden verblijven werden we op zee opgepikt door een kleiner bootje welke ons naar het strand bracht en bij ons resort. We hadden hier een klein hutje tegen de helling met uitzicht over resort. En op het resort zaten allerlei dieren die we vanaf onze plek goed konden spotten, eekhoorntjes, flying lemurs, vleermuizen en zelfs langoerapen. Hier hebben we 's avonds met de voetjes in het zand op het strand gegeten. Peter twijfelde nog
of hij hier zou gaan duiken maar de volgende dag na wat gesnorkeld te hebben en er al zoveel mooie vissen te zien waren hebben we het bij snorkelen gehouden. Helaas was het koraal allemaal dood maar we hebben veel mooie en ook weer andere vissen hier gezien en ook roggen (blue-spotted ray) en black tip reef haaien, erg cool! Na 3 nachten zijn we weer met de
boot terug gegaan naar het vaste land om naar Kota Baru te gaan om de dag daarna weer door te reizen. We hadden besloten om dat met de bus te doen omdat het ook niet zover was. De bus zou om 14 uur gaan en na even wachten en informeren kon de bus ook nog weleens om 16.00 komen en iemand zei zelfs 18.00 dus hebben we toch maar weer een taxi gepakt. Hier hadden wevoor 1 nachtje een erg eenvoudig hostel genomen aangezien we de volgende ochtend alweer vroeg zouden vertrekken naar Taman Negara - National Park. Dat was weer een heerlijke hele lange dagtrip met een overstap op een andere bus halverwege
de dag. Eenmaal aangekomen om 19.00 en we alweer hadden gehoord dat bijna alle accommodaties vol zaten zijn we gelijk op zoek gegaan. Onderweg kwamen we een hoop mensen tegen die naarstig op zoek waren... Bij de 1e accommodatie op ons lijstje
was nog 1 hut vrij, het was niet echt super en er hing een beetje een apart luchtjebinnen maar omdat het verder zo lastig zou worden hadden we maar besloten het te nemen voor 1 nachtje en dan de volgende dag verder te kijken. De volgende ochtend waren we al om half 7 wakker en verdreven door de lucht druk op zoek gegaan naar iets anders. Na een flink rondje lopen
bleek er om de hoek een prima guesthouse te zitten die helaas maar voor 1 nachtje plek had maar we moesten ECHT iets anders. Dus om 9 uur 's morgens waren we alweer verkast naar een frisse en schone kamer. Die dag zijn we het park ingegaan en hebben
we op eigen houtje een route gelopen door het prachtige regenwoud en wat klein wildlife gespot. Gedurende de dag kreeg Peter rode bulten op zijn armen en een paar in zijn nek en onderrug, eerst dachten we nog dat hij het misschien had opgelopen in hetpark maar na wat rondvraag bleken het bedbugs te zijn geweest. Dus tot overmaat van ramp had hij deze nog kado gekregen van onze 1e nacht in Taman Negara. Voor 's avonds hadden we een avondwandeling geboekt wat helaas allemaal een beetje te toeristisch is.Om de 5 mins loopt er een groepje mensen met zaklampen het bos in en loopt dezelfde route, ondanks dat het niet heel spectaculair was hebben we toch nog wel wat gezien zoals een groene boomslang, schorpioen, crested tree hagedis maar vooral insecten. Vanwege de volle accommodaties en dat we het te toeristisch vonden zijn we de volgende dag alweer doorgereisd naar de Cameron Highlands. Na weer een dag reizen warenwe rond 16 uur in Tanah Rata. Inmiddels kwam het hier met bakken uit de lucht, de temperatuur was hier maar rond de 20 graden en ook hier bleek bijna alle accommodaties vol te zijn dus hebben we toen maar besloten om een iets duurder maar erg mooi hotel te nemen om onszelf even te verwennen. Hier hebben we de volgende dag een dagtrip gemaakt naar een theeplantage,BOH en naar mossey forest, een stuk bos waar de bomen helemaal ondergegroeid zijn met mos. En hebben we ook nog een butterfly en strawberry farm bezocht. De Cameron Highlands is een super mooie omgeving met wat engelse invloeden en ze hebben hier heel veel kassen waar van alles verbouwd word vanwege het koelere klimaat. Uiteindelijk zijn we hier ook maar 2 nachten gebleven en hadden we besloten om iets eerder naar Kuala Lumpur te gaan, onze vlucht naar Borneo zou 3 dagen later zijn. In KL hadden we een grappig guesthouse op een paar meter afstand van China Town. Dit was wel een echte backpackers spot maar wel gezellig. De eerste dag daar hebben we de hop on hop of bus gedaan en zijn we naar de lake gardens geweest, merdeka square en de KL Tower welke we ook in zijn geweest en een super uitzicht hadden over de hele stad. De dag erna zijn het winkelgebied Bukit Bintang ingedoken en hebben we een aantal shopping malls bekeken. Die zijn hier echt geweldig mooi en gigantisch groot!

Zie de rest van reisverslag onder de titel Borneo ;-)

gilestine

hoi peter en carolien
nou jullie hebben het wel naar jullie zin daar op het mooie eiland
wel jammer van de rode bultjes van peter ik hoop dat het snel over is gegaan
(zou je voor alles ingeent zijn krijg je dit)
nog een fijn reis
gr gilestine en jeroen

PaPa

Hallo Globetrotters, Zoveel te vertellen en dus te schrijven. Wederom een lust om te lezen, alhoewel "bedbugs" beter een eigen bed kunnen hebben. Ik ga nu door naar het volgende hoofdstuk.
(We hadden hier ooit een Bleusformatie die "de Bintangs") XXX Papa